یادداشت کودک | اهدای خون؛ اهدای فرصت زندگی دوباره‌
  • کد مطالب: ۲۴۲۰۶۱
  • /
  • ۰۹ مرداد‌ماه ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۷

یادداشت کودک | اهدای خون؛ اهدای فرصت زندگی دوباره‌

انسان‌ها گاهی بر اثر برخی بیماری‌ها یا حوادث، کم‌خون می‌شوند و به‌همین دلیل جانشان به‌ خطر می‌افتد. در این اوضاع، اهدای خون مهم‌ترین کار برای نجات جان انسان‌های دیگر است.

دوستان خوب کوله‌پشتی! امروز مصادف است با روز اهدای خون. خون مهم‌ترین مایع بدن ماست که همه‌ی مواد غذایی و اکسیژن لازم برای رشد سلول‌ها را به آن‌ها می‌رساند.

انسان‌ها گاهی بر اثر برخی بیماری‌ها یا حوادث، کم‌خون می‌شوند و به‌همین دلیل جانشان به‌خطر می‌افتد. در این اوضاع، اهدای خون مهم‌ترین روش‌ نجات جان انسان‌های دیگر است.

افرادی که در سوانح رانندگی یا بر اثر بلایای طبیعی مانند زلزله مصدوم می‌شوند، نوزادان و کودکانی که به‌دلیل بعضی بیماری‌های خاص مانند تالاسمی یا هموفیلی، کم‌خون هستند و بیمارانی که عمل جراحی انجام داده‌اند، همگی از انسانی‌هایی هستند که برای زنده‌ماندن به خون هم‌نوعان خود نیاز دارند و همه‌ی ما می‌توانیم با اهدای کمی از خون خودمان، زندگی یک انسان دیگر را از مرگ نجات دهیم.

در سال ۱۸۱۸ میلادی، اولین‌بار در یک عمل جراحی که جیمز بلاندل انجام داد، به یک انسان در حال مرگ خون تزریق شد. سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۵۳ خورشیدی تأسیس شد و تاکنون بیش از نود پایگاه انتقال خون در سراسر کشور داریم.

بچه‌های خوب! ما چهار گروه خونی داریم که بعضی از این گروه‌های خونی در مقایسه با گروه‌های خونی دیگر کمتر هستند.

به‌همین دلیل، تأمین خون موردنیاز برای افرادی با گروه‌های خونی کمیاب مانند Oمنفی در مدت‌ کم ممکن نیست و بهتر است افراد سالمی که این‌گونه گروه‌های خونی را دارند، در زمان‌های مختلف سال برای اهدای خون به مراکز سازمان انتقال خون مراجعه کنند تا جان افراد بسیاری را نجات دهند.

از سوی دیگر، اهدای خون برای سلامتی قلب و عروق فرد اهداکننده هم بسیار خوب است. مثلا افرادی که آهن خونشان زیاد است یا مشکلات قبلی و عروقی دارند، با کاهش میزان آهن خون، غلظت خونشان کم و خطر سکته قلبی در آن‌ها کاسته می‌شود.

اما هر زمانی خواستیم خون اهدا کنیم، باید مراقبت کنیم تا بیمار نباشیم و از این طریق به خودمان و دیگرانی که از خون ما استفاده می‌کنند، آسیبی نرسانیم. 

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.